واشر سر سیلندر سیتروئنc5/2007-2009

×

پیغام خطا

You may not view this site from your current location.

واشر سر سیلندر در خودروهای سیتروئن و پژو مانند خودروهای زانتیا .سی فایو .نیو سی فایو و پژو ۴۰۷ فضای بین سیلندر و سرسیلندر آ آب بندی کرده در واقع سیلندر و سرسیلندر را یکپارچه می کند تا از فرار گاز از محفظه احتراق نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانالهای روغن جلوگیری کند .آب بندی واشر سرسیلند بسیار مهم است زیرا هرگونه نشتی گاز در دقت کارموتور تاثیر گذار بوده و باعث کاهش قدرت و راندمان موتور می‌شود . این واشر باید بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل کند آزبست نام گروهی از ترکیب های معدنی منیزیم سیلسیوم است . بیشتر در طبیعت به صورت الیاف معدنی و سنگ یافت می‌شود این مواد به خاطر مقاومت زیادی که در برابر گرما و آتش دارند به عنوان مواد نسوز به کار میروند نخستین بار در ۳۰۰ سال قبل از  میلاد تئوفراستوس که از شاگردان ارسطو بود در کتاب خود به نام درباره سنگها به ماده بدون نامی شبیه چوبی پوسیده که در اثر اختلاط با نفت می سوزد بدون آنکه آسیبی ببیند اشاره کرده است که بعدها این ماده آزبست نام گرفت . در ساختمان آزبست پنبه کوهی یا پنبه نسوز عناصری مانند سیلیس منیزیم و آهن وجود دارد . که در طبیعت به رنگهای سفید قهوه ای و آبی به چشم می‌خورد در سال ۱۸۲۰ یک دانشمند ایتالیایی برای اولین بار لباس ضد آتش را با استفاده از الیاف آزبست تولید کرد . در اوایل قرن بیستم یک مهندسی اتریشی به نام لودویک ها چک از ترکیب الیاف این ماده با سیمان موفق به اختراع سیمان نسوز شد که با استقبال جهانی روبرو شد . ان ماده یک عنصر بوده و در ساخت لنت ها صفحه کلاچ و واشرسرسیلندر استفاده می‌شود دمای ذوب آن حدود ۶۰۰ درجه است . مهمترین علت انتخاب واشر سر سیلند وجود مس در ساختمان آن است لایه روی آن که با علامت تاپ ساخته می شود استفاده از حالت انعطاف پذیری و نرمی آن سبب می‌شود که هنگام بسته شدن پیچ های سرسیلندر وارد خلل و فرج روی محل نشیمن خود شده و بر روی آن حالت آب بندی خوب ایجاد می کند . لایه میانی که عایق حرارتی بوده و معمولا از جنس پنبه نسوز ساخته می شود مقوای نسوز بین دو لایه مسی و فولادی قرار گرفته تا مقاومت واشر را در مقابل حرارت افزایش دهد لایه زیرین واشر سرسیلندر جنس فولاد است انتخاب برق فولادی به دلیل بالا بودن استحکام واشر در برابر حرارت زیاد است چون گرم ترین قسمت موتور حدود کمی بالاتر از واشر سرسیلندر است یعنی محفظه انفجار و قسمت بالای پیستون به دلایل بالا استفاده از یک لایه فولادی در این ناحیه ضروری است سوراخ های تعبیه شده بر روی واشر سرسیلندر درست به تعداد سوراخ های سیلندر یک موتور و اندازه قطر خارجی پیستون موتور است . مجرای آب و روغن نیز به طور جداگانه در سر سیلندر واشر سرسیلندر بدنه سیلندر بر روی هم منطبق هستند از وظایف واشر سرسیلندر می توان گفت جلوگیری از مخلوط شدن آب و روغن جلوگیری از خروج کمپرس موتور آب بندی کردن سرسیلندر به بدنه سیلندر یک واشر سرسیلندر در حالت هادی فیزیکی باید بهترین شرایط را تحمل کند تحمل حرارت زیاد قابل جوش و آب بندی باشد قابلیت لهیدگی سبک باشد تعمیر کاران سنتی برای بستن واشر سرسیلندر دو طرف آن را به یک ماده  آب بندی آغشته می کنند ولی امروزه دیگر نیازی به این کار نیست چون این ماده بر روی خود واشر سر سیلندر موجود بوده ضمن اینکه در مورد آب بندی کارایی بیشتری نیز نسبت به حالت اولیه آن ایجاد می کند . بر اثر بالا رفتن درجه حرارت موتور به هر علتی بیش از اندازه استاندارد تعریف شده توسط کارخانه سر سیلندر تا ب بر می دارد و همچنین واشر هم آسیب می بیند که به اصطلاح می‌گویند واشر سرسیلندر سوخته و این اتفاق باعث می شود که واشر سرسیلندر نتواند وظایفی را که به آن محول شده را به خوبی انجام دهد . از عیوب عمده واشر سرسیلندر ممکن است در هنگام کار کردن موتور واشر سرسیلندر سوخته یا نیم سوز شود . از علل سوختگی واشر سرسیلند موارد زیر را می توان نام برد تاب داشتن سرسیلندر . ترکیدن سرسیلندر.  شل بودن پیچ های سرسیلندر . گرم کردن بیش از اندازه موتور و نامیزان بستن پیچ های آن نام برد. ازعلائم سوختگی واشر سرسیلندر می‌توان خارج شدن آب از اگزوز گرم کردن موتور ورود کمپرسور در داخل رادیاتور کمی کشش موتور ورود روغن به مجاری آب و دیر روشن شدن موتور نام برد باید دقت کرد که اگر بخار در حالت گرم بودن موتور از اگزوز خارج شود است یا در اصطلاح ترسیدگی واشر سرسیلندر است در موتورهای که دارای بوش تر هستند در صورتی که ایراد از سرسیلندر یا واشر سرسیلند باشد فقط باز کردن سرسیلندر کافی است و باید پس از باز کردن کلیه پیچ ها دو عدد بوش بند برای جلوگیری از تکان خوردن بوش ها بر روی سیلندر بست سپس سرسیلندر را چند بار به چپ و راست در سر جای خود حرکت داده تا اگر احتمال بوش پیستون با سیلندر درگیری داشته باشد با این حرکت از درگیری خارج شود چون اگر این عمل را انجام ندهیم سرسیلندر را برداریم امکان دارد بوش پیستون مقداری با سرسیلند به سمت بالا حرکت کرده و باعث خرابی و از آب بندی خارج شدن واشر بوش پیستون شود در صورت عدم توجه به این نکته امکان دارد پس از بستن سرسیلندر و روشن کردن موتور آب و روغن مخلوط شده و در نتیجه باز کردن موتور و تعویض کلیه واشر ها مورد لزوم باشد . میتوان پس از بستن سرسیلندر و سفت کردن پیچ های سرسیلندر توسط ترکمتر قبل از اینکه آب در داخل موتور ریخته شود موتور را روشن کرده و قبل از گرم شدن آن را خاموش کرده سپس با آچار ترکمتر سفت بودن پیچ ها را چک کنیم به علت مجاورت کانال های آب و روغن با همدیگر به هنگام خراب شدن واشر سرسیلندر آب و روغن مخلوط شده که این اتفاق برای موتور خطرناک بوده و باعث آسیب رسیدن به آن میشود . از مشخصات این ضایعه می توان به مشاهده روغن در آب رادیاتور در قسمت درب رادیاتور و همچنین مشاهده آب در محفظه روغن کارتل اشاره کرد در این حالت روغن به رنگ شیری در می آید و رنگ مایع خنک کننده هم عوض میشود مقداری از گاز کمپرسور درون سیلندرها قدرت موتور پایین می آید این فرار گاز گاهی اوقات به کانال های آب راه پیدا کرده در صورت باز کردن در رادیاتور میتوانیم حباب های ناشی از آن را درون مایع خنک کننده مشاهده کنیم البته این موضوع می‌تواند ناشی ازنشت دود از سمت منیفولد به داخل مسیر آب هم باشد که اگر موتور تحت فشار هم قرار گیرد آب از خروجی رادیاتور خارج شده و آب رادیاتور هم بوی دود می دهد

 

0 ریال
تصویر: 
مارک: 
سیتروئن c5 2007 -2009
کد کالا: 

 

 

      

 

 

 

 

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید ...

تهران , چراغ برق , خیابان ملت , پاساژایران ماشین ,  طبقه اول , پلاک 5قربانی 09122579700  -  33972508 - 33984987 

Www.citroenyousef.ir   

instagram : citroenyousef                

تهیه و توزیع قطعات یدکی خودروهای

citroen c5/new c5/citroen c3/

peugeot407/peugeot2008/

xantia نوواستوک ارسال به تمامی نقاط ایران عزیزheartheart